Založ si blog

MOURNING DAWN – The foam of despair

Poviem to tentokrát na úvod úplne jednoznačne a presne. Veď prečo by sme na to nemohli ísť odzadu? Francúzi Mourning Dawn ma neprestávajú udivovať ani po niekoľkých počutiach. Ich novinka „The foam of despair“ je poriadnym šlágrom a či zárezom. Vyberte si, ktoré pomenovanie sa vám hodí viac. Milujem tú atmosféru, na ktorej koniec jednoducho nie je vidno. Je ako more, akoby sa z nej vynárali stále viac a viac nevšedné zvuky, ktoré prekvapujú a vy si ich máte chuť pustiť znova, stále dookola.

Máte radi Shining? Máte radi Lifelover? Melodickú, temnú, nevšednů muziku bez rešpektu, ťažko zadefinovateľnú do dokonalej škatuľky? Agresívnu, ale aj hĺbavú? Dokonale farebnú v odtieňoch čiernej? Potom ste na dobrej adrese. Progresívny doom, ktorý sa občas zrazí s death metalom a následne pohladí black metalovú orchideu len tak zľahka, aby jej neublížil. Škrekot, plač, vzlyk, rúhanie sa a opojné zvuky fantastickej atmosféry ma totálne posadili na zadok.

„Tomber du temps“ začne veľmi vláčne, aby sa rozrástla do takých zvukových výšin, že jej právom patrí pomenovanie: epos. Dostaneme aj porciu saxofónu. „Blue pain“ pokračuje v dokonalej temnote plnej úskalí a melancholicky vražednej istote, ktorá si vás totálne podmaní. „Borrowed skin“ má takmer jedenásť minút a obvinie sa okolo vás ako had. „Apex“ ponúkne ďalší útek pred realitou. Jemne industriálny podtón, nás oddelí od predchádzajúcich skladieb a vtrhne do inej opony, na iné pódium. Je to ešte zimomriavkovejšie. Je to pre mňa niečo ako seriál Papírový dúm, len v hudobnom prevedení. „Suzerain“ pôsobí ešte viac industriálnejšie ako predchodca, jemne mi v tejto skladbě Mournng Dawn pripomínajú Igorrr. Pieseň je fantasticky vyskladaná a pôsobí ako krátky čierno biely film. „The Colour Of Waves“ má niečo cez osem minút a začne zvláštnym doomovým pochodom, ktorého cieľom je vrhnúť Vás do deja. A ono sa to deje. Postupne sa do neho dostávate a zamotávate sa do ťaživej atmosféry všestrannej ničoty. Záverečná „Midnight sun“ je industrial, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani Ministry v najlepších časoch. Dávka psychadélie si vyberá svoju daň. Je čas poslucháča uviesť do stavu bez tiaže. Uplakaný vokál evokuje spojenie Bjork a speváka My Dying Bride. Šialené? Myslím si, že v tomto prípade nie.

Mourning Dawn nám ponúkajú totálne vymanenie sa z reality. Počúvanie tohto albumu je očistou a katarziou zároveň. Dostáva sa aj na zimomriavky. Vlastná tvár, vlastný pocit, vlastné prevedenie katarziou v umeleckom prevedení hudby Mourning Dawn. Toto sú moje pocity z tohto albumu. Francúzi nemajú len Gojira, Igorrra, alebo Gorod. Sú veľmi silnou metalovou krajinou, to už je snáď dávno jasné. Progresívne poňatie technického death-doom-blacku týchto Francúzov je skutočnou delikatesou aj pre tých najnáročnejších. Je ešte len január a ja mám veľkého favorita do mojej TOP 10 na rok 2024. Šialené? Myslím si, že v tomto prípade nie.

Hodnotenie: 10/10

Vydanie: január 2024

Label: Aesthetic Death

Okno z prstov

10.05.2024

Včera sme oslávili Deň víťazstva nad fašizmom. Toľko nechutných paradoxov, ktoré v sebe spája dnešný svet je skôr pietnym posolstvom. Nie oslavným, takže deň po kladení vencov na pomníky, môžem za seba povedať – nie: Nad fašizmom sme nezvíťazili, ale že vôbec. Nie je čas na prázdne gestá s pozdravom mieru, ako to zvyknú robiť vysokopostavení politici keď ich [...]

Propaganda a jej mierové výkriky

26.04.2024

Popravde som si myslel, teda naivne som si myslel, že všetko akosi po tej inkriminovanej nedeli utíchne. Inkriminovanú nedeľu mám na mysli nedeľnú noc, kedy sa prišlo na to, kto bude nový demokraticky zvolený prezident. Veľmi som sa mýlil. Musím však uznať, že som sa v koži pozorovateľa cítil veľmi dobre. Ja ako večný – teda zatiaľ absolútny nevolič som sledoval [...]

Nevolím

06.04.2024

Už od zajtra sa snáď to pnutie medzi ľuďmi, ktoré vytvárajú dve politické propagandy upokojí. Vyhrá lepší marketing. Lepšie vykonštruované sľuby a prázdne drísty. Je to môj názor a nikomu ho nevnucujem. Rozhodol som sa aj preto ignorovať voľbu prezidenta, nakoľko nie som zástanca menšieho zla. Nepáčilo sa mi však, ako si ľudia démonicky a s krvavými očami [...]

vojna na Ukrajine, Charkov

Fatálne zlyhanie Ukrajiny, či falošná ruská ofenzíva? Čo sa deje v Charkovskej oblasti

13.05.2024 15:00

Blízko ruských hraníc prebiehajú zúrivé bitky, pričom ukrajinskí vojaci sa v početnej nevýhode snažia zadržať ruskú pozemnú ofenzívu, uviedol Zelenskyj.

Russia-Ukraine-War-The Draft

Ukrajinci skáču do rieky smrti, aby sa vyhli frontu. Koľko sa ich už utopilo a čo čaká mužov, ktorých pohraničníci chytia?

13.05.2024 15:00

Branci, ktorí nechcú bojovať, hľadajú všemožné spôsoby úniku do zahraničia. Jeden sa prestrojil za ženu, iní sa odhodlali preplávať rieku.

brusel, eurovoľby,

Mladí Európania, aj Slováci, majú záujem hlasovať v eurovoľbách

13.05.2024 14:33

Európska komisia zverejnila najnovší prieskum Eurobarometra o mládeži a demokracii.

Ján Marton

Niektorí ľudia sa nikdy nezbláznia, tí musia mať ale príšerný život. - Ch. Bukowski

Štatistiky blogu

Počet článkov: 15
Celková čítanosť: 15133x
Priemerná čítanosť článkov: 1009x

Autor blogu

Kategórie