Založ si blog

mARTon – Je to len v nás (demo CD)

V hudbe nerozlišujem žánre, hudbu delím na takú, ktorá ma zasiahne a potom zvyšok. Tento týždeň astronomicky nastala jar a fakt, že Ján Marton  konečne sprístupnil  svoje piesne na Spotify, mi (rovnako) spôsobil veľkú radosť.  V albume ‘je to len v nás’ ide o demonahrávky, ktoré vznikali v rozpätí rokov 2017 – 2022 a mnohé z nich z počutia dobre poznám. Celkom 11 skladieb znie v mojich slúchadlách zn. Soundcore Space Q45 38 min.

49 s.. Album je nahrávaný „podomácky“ na počítač, a miestami tak aj znie, no mne to nevadí. Texty k piesňam kompletne napísal Ján Marton a tieto aj zhudobnil, okrem skladieb 6. Opica, 7. Priznanie,  9. Veselá, ku ktorým hudbu zložil Michal Spišák. Marton k svojmu hudobnému dielu a k spolupráci s M. Spišákom dodáva: „Michal Spišák, rodák z Martina (1979) je fantastický gitarista, ktorý dal všetkým mojim songom dušu a charakter. Bez neho by nikdy nevznikli tieto piesne v takej podobe, v akej vznikli. Ma neskutočný cit pre moju tvorbu, ktorú vie neskonalo dofarbiť. Je medzi nami  onen feeling, a to nielen pri nahrávaní, ale hlavne pri živom hraní, preto si neviem predstaviť  po svojom boku iného gitaristu ako jeho. Je mojim hudobným partnerom aj v kapele not-RAM.“ 

Texty piesní na albume sú svedectvom univerzálneho prežívania lásky. Cez skladbu „Vesmír“ môžeme vnímať vesmír ako intímny a zároveň nekonečný priestor v každom človeku „vesmír je len niečo v nás“. Vzťahové nehody, ktoré život prináša, nemusia hneď znamenať koniec sveta, čo sa javí ako koniec, môže byť ešte len začiatkom „zaplavená dúha, nenechaj ma tak“. Nádherne experimentálna skladba „Skamenená“ chytí za srdce milovníkov progresívneho rocku „vstávam z prachu, rozprestieram krídla v nás“. Pre mňa top srdcovka. Homosapiens je pieseň o strate ilúzií z ľudstva a nezmyselnosti konfliktov vo vzťahoch, aj vo svete „tak skús vymyslieť aj iné planéty“.  Baladická „Nebo Nie“ prináša jednoduché návody  a v prípade JM potvrdzuje jeho životnú filozofiu, ktorou je ísť vlastnou cestou, hľadieť si svojho, neodsudzovať, nestarať sa druhým do ich polievky, nedomýšľať  si nepravdy  a polopravdy… „iba buď, sám sebou a nesúď žiadnou mierou,  iba buď a nečítaj mi z pier“  a zároveň nabáda k vnímavej  a pozornej otvorenosti mysle  k dianiu okolo nás, no lásku a šťastie chrániť  v tichu a súkromí, ak nechceme o ne prísť  „otvor okná, no nebo Nie“.  Pri počúvaní vyznaní, ktoré pretekajú zo skladby  „Iná“ v rocksteady až reggae hravom šate, sa môžem pristihnúť , že snívam o  rozviazaných šnúrkach na bikinách, o pásikavom lete na ďalekej pláži: „ si iná iná iná iná ako všetky telá bohýň krásy“. Melodická „Mojou dedinou“ ako vzdanie úcty koreňom na albume vytŕča kapacitou stať sa hitom, ale nie je jediná.  V skladbe „Láska“ majú milostné city ten najsúkromnejší rozmer „ale niekto nevie, čo sa vo mne deje, ale nikto nevie a nemôže vedieť“…

V hudobnej krajine, ktorá je často zaplavená povrchnosťou, pre mňa vyniká prvotina  ‘je to len v nás’ ako dôkaz intenzity surových emócií. Neochvejná  individualita  Jána Martona presvitá cez jeho tvorbu.  Pripomína transformačnú silu, ktorú môže mať hudba pre všetkých, ktorí sú ochotní počúvať nielen ušami. Tvárou albumu je nežná detská kresba  a ja si prajem, kiežby  tento básnik, pankáč a alternatívny  hudobník  dostal priestor a dostatok príležitostí rozvinúť epický potenciál svojho diela a talentu. Možno si tento album  vypočujete len  raz  a možno zostane vo vás navždy. 

A. Kučera – 22. marca 2024

Propaganda a jej mierové výkriky

26.04.2024

Popravde som si myslel, teda naivne som si myslel, že všetko akosi po tej inkriminovanej nedeli utíchne. Inkriminovanú nedeľu mám na mysli nedeľnú noc, kedy sa prišlo na to, kto bude nový demokraticky zvolený prezident. Veľmi som sa mýlil. Musím však uznať, že som sa v koži pozorovateľa cítil veľmi dobre. Ja ako večný – teda zatiaľ absolútny nevolič som sledoval [...]

Nevolím

06.04.2024

Už od zajtra sa snáď to pnutie medzi ľuďmi, ktoré vytvárajú dve politické propagandy upokojí. Vyhrá lepší marketing. Lepšie vykonštruované sľuby a prázdne drísty. Je to môj názor a nikomu ho nevnucujem. Rozhodol som sa aj preto ignorovať voľbu prezidenta, nakoľko nie som zástanca menšieho zla. Nepáčilo sa mi však, ako si ľudia démonicky a s krvavými očami [...]

IONS – Counterintuitive

08.02.2024

Pozoruhodné dielo od pozoruhodných autorov Ions, to je ich druhý album „Counterintuitive“ Je dobré a určite aj potrebné povedať, že hovoríme o kapele z Českej republiky. Progresívne poňatie a vnímanie okolitého sveta pomocou nástrojov a harmónií, ktoré z nich dostávajú, je vskutku obdivuhodné. Hráčsky um, ale aj neutíchajúca múza, ktorá [...]

Vzácny desaťdukát, zbierka Václava Brunu

Zbierka mincí českého zubára vyniesla milióny. Kôň doktora Brunu vyhral trikrát Veľkú Pardubickú

28.04.2024 08:30

Draží sa zbierka mincí českého zubára, významného zberateľa aj chovateľa koní Václava Brunu. Už počas prvého dňa vyniesla milióny eur.

mrož, ryba

Poľský turista dostal vysokú pokutu za to, že sa na Špicbergoch príliš priblížil k mrožovi

28.04.2024 07:24

Turista z Poľska pri návšteve nórskeho arktického súostrovia Špicberky dostal pokutu za to, že sa až veľmi priblížil k mrožovi.

Boroďanka, vojna na Ukrajine

ONLINE: Pokračujú tuhé boje o Očeretine. Ukrajina dúfa, že americká pomoc zvráti situáciu na fronte

28.04.2024 07:15, aktualizované: 08:52

Ukrajina očakáva, že zahraničná vojenská pomoc vrátane munície a zbraní pomôže zvrátiť situáciu na frontoch v Bachmute a Avdijivke aj v iných oblastiach.

Izrael / Vojak / Armáda / Gaza /

Niektorí z rezortu diplomacie USA pochybujú o legálnom použití amerických zbraní Izraelom

28.04.2024 06:25

"Vážne znepokojenie z nedodržiavania" humanitárneho práva počas vojny v Pásme Gazy Izraelom vyjadrili štyri zložky rezortu americkej diplomacie.

Ján Marton

Niektorí ľudia sa nikdy nezbláznia, tí musia mať ale príšerný život. - Ch. Bukowski

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 14365x
Priemerná čítanosť článkov: 1026x

Autor blogu

Kategórie